dijous, 28 de març de 2013

Recursos TIC per l'ensenyament


Les TIC són part del nostre món, són eines imprescindibles tant a nivell personal com professional. Sense domini de les TIC no hi ha accés a la Societat del Coneixement. Incorporar les TIC a l'escola no consisteix tant en ensenyar a fer servir unes eines concretes que aviat seran substituïdes per altres eines que encara no imaginem, sinó aprendre a moure's en un entorn en xarxa, aprofitant els recursos disponibles a cada moment per cercar, seleccionar, elaborar, representar, compartir i comunicar la informació. L'ús de les TIC canvia la manera d'aprendre i obre nous horitzons personals, professionals i formatius. Es tracta d'una autèntica "alfabetització digital". 
Per tant, el professor ha d'adquirir unes competències digitals suficients que no han de ser només un complement sinó que han de comportar la creació d'un veritable entorn personal d'aprenentatge. El professor que utilitza amb naturalitat les TIC pels seus propis interessos tindrà més clar com fer-les servir de manera profitosa a l'aula.
He volgut recollir aquí una pinzellada d'algunes de les eines disponibles. Per estar al dia i anar descobrint novetats interessants, però, el millor és aprofitar la xarxa per seguir els experts i anar descobrint i experimentant sense por. El que és útil avui, demà pot haver quedat obsolet.


Entorns virtuals d'aprenentatge


Moodle és un programari de codi lliure que crea entorns virtuals d'ensenyament i aprenentatge. El disseny i desenvolupament de Moodle es basen en la idea de la pedagogia constructivista social. Aquesta filosofia radica en la cooperació en grup i en la idea que el coneixement es pot crear o construir. (Viquipèdia)

Àgora és un projecte del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que ofereix als centres els serveis Moodle i Intraweb (per crear portals). S'hi poden trobar materials de formació i fòrums.

Una experiència Moodle, de la Xarxa d’Instituts Innovadors Associats a l’ICE de la UAB, és la de l'Institut de Sils:
Todos los aspectos y actividades del centro gravitan y se vinculan en la plataforma virtual de aprendizaje moodle. Con ella se gestiona casi todo: la asistencia; los planes de acción tutorial con las propuestas de trabajo, los espacios para consignar resoluciones de asambleas de alumnos,... el currículum con el despliegue de todas las competencias de todas las áreas y las propuestas de ejercicios; los formularios de valoración de todas las sesiones de todos los alumnos; el espacio intranet de gestión del profesorado con las actas, los foros de debate, etc.; los proyectos con el desarrollo de todas las actividades y propuestas; las informaciones de centro; los servicios: biblioteca, mantenimiento,... la gestión de la participación de los alumnos en el Consejo de Alumnos que reúne a los representantes elegidos para proponer iniciativas o sugerir cambios. La competencia digital es sin duda una de las competencias básicas en nuestro centro. (font)

Una altra experiència: Moodle de l'Institut Les Vinyes.


Mapes conceptuals

Mapa conceptual és una tècnica usada per a la representació gràfica del coneixement. Un mapa conceptual és una xarxa de conceptes. A la xarxa, els nodes representen els conceptes, i els enllaços les relacions entre els conceptes. (Viquipèdia)

Algunes aplicacions per crear mapes conceptuals:
Cmap 
Coggle

Portafoli


Un portafoli és una recopilació d’informació i documentació reflexionada, on és possible trobar evidències que reflecteixen que un procés d’aprenentatge ha estat realitzat. (Definició trobada a l'espai de Núria Alart dedicat a l'e-portafoli

Alguns sistemes d'e-portafolis:
Mahara 
Documenta


Presentació de treballs


Glogster. Pósters online mulitmedia, amb textos, fotos, videos, gràfics, sons, dibuixos...

PreziPresentacions online. Prezi és un un programa de presentacions per explorar i compartir idees sobre un llenç virtual basada en la informàtica en núvol (programari com a servei). Prezi es distingeix per la seva interfície d'usuari amb zoom, que permet als usuaris disposar d'una visió més apropada o més allunyada de la zona de la presentació. (Viquipèdia)

Issu. Publicacions on-line. 


Recursos audiovisuals


Per veure/escoltar, o per crear i expressar



Programació i robòtica


Scratch és un entorn visual de programació. “Imagina, programa i comparteix” és el lema d’Scratch. Amb aquest programa, els alumnes poden crear històries interactives, animacions, música, dibuixos i fins i tot jocs. Com si es tractés d’un joc de construccions, els alumnes van connectant les línies de codi una sobre l’altra i poden comprovar com es va comportant la seva creació. (Més informació a la secció d'scratch de l'Escola Projecte).

Robòtica amb Lego: Mindstorms.

Google i la geografia


Exemples de l'Institut Cubelles:


Blog de geografia 3r ESO: Geo3


Altres recursos




Alguns blogs i webs per saber-ne més i estar al dia:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada