Escoles Magnet



Què són les magnet schools? 
Les magnet schools americanes són escoles públiques tant de primària com de secundària que es caracteritzen per una forta especialització curricular. Aquesta especialització és el que dóna identitat al centre i el que pretén garantir-ne l’atractiu, el magnetisme i la demanda per part de sectors socialment diversos de població.  
Aquesta proposta d’innovació i especialització es porta a terme en  partenariat amb una institució de referència en un camp de coneixement, ja sigui de l’àmbit públic o privat, com ara museus, centres de recerca, escoles de música o idiomes, entre molts altres. Aquesta institució transfereix coneixement i aporta prestigi al centre educatiu. 
(De la revista Dotze18)


Just després d'escriure en aquest blog l'entrada sobre l'escola magnet HTH dels Estats Units, va sortir la notícia de la presentació d'un projecte de "magnetització" de la fundació Jaume Bofill i el Departament d'Ensenyament amb la col·laboració del MACBA, TV3 i l'Institut de Ciències del Mar. Al Telenotícies del 17 d'abril en parlàven: Les escoles Magnet (vídeo), i aquesta és la nota de premsa de la fundació Jaume Bofill: MAGNET. Aliances per a l'èxit educatiu (pdf)

De seguida em va escriure una persona que segueix aquest blog i que està implicada en un projecte de la Universitat de Girona, que va en la mateixa línia, utilitzant com a força "magnetitzadora" la tecnologia, la ciència i l'art. Aquesta persona em comentava: "crec el concepte "magnet school" està sorgint arreu de manera una mica independent, sobretot en llocs on l'entorn social ho demana". En aquest vídeo es fa una breu presentació d'aquest projecte UdiGital.edu, el projecte TIC TAC:
Un altre projecte en que col·laboren UdiGital.edu és el de l'escola Carme Auguet, del barri del Pont Major de Girona, en un entorn geogràfic privilelgiat i amb unes magnífiques instal·lacions però amb un entorn social deprimit. De com dinamitzar i capgirar la situació sorgeix la idea de "magnetitzar" l'escola. El diari El Punt Avui en parla: Experimenta, juga i aprènTambé podeu veure aquest vídeo on s'explica el projecte de l'escola:





S'haurà de veure la continuitat d'aquests projectes, la implicació de mestres, famílies i institucions, i l'encert en la seva adaptació a la realitat catalana. Gary Orfield (professor, director del Harvard Civil Rights Project de la UCLA i expert en mesures contra la segregació escolar) en va fer una avaluació recollida en els debats d'educació de la Fundació Bofill: Alternatives a la segregació escolar als Estats Units: el cas de les magnet schools (pdf). És interessant llegir les conclusions, on resumeix algunes lliçons de l'experiència americana.


Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge