Com ens organitzem?


Faig aquestes preguntes pensant en la secundària, però moltes d'elles s'apliquen igual a la primària.

És millor tenir 30 alumnes durant 6 hores o 20 alumnes durant 4 hores? O potser 40 alumnes durant 4 hores amb 2 mestres a l'aula? O depén del treball que s'estigui fent i de vegades caldrà que siguin 15 i de vegades poden ser 60?

És millor ajuntar els alumnes nascuts el mateix any? O ajuntem alumnes de diferents edats, nivells i talents?

És millor fer grups aleatoris i canviants a cada projecte o deixar que els grups es facin per afinitat (no per nivell) i siguin una unitat de treball estable durant tot el curs?

És millor que els alumnes facin deures a casa sols o que treballin a l'escola en una franja horària supervisada? Han de tenir deures? Quin tipus de deures? Què considerem deures? Revisem i repensem la feina que es fa en l'horari escolar?

Hem de tenir aules? O simplement espais de treball flexibles, sales de conferències, sales per petits grups, tallers i laboratoris? Poden ser els equipaments i espais del barri o el municipi espais d'aprenentatge també? Pot l'escola anar molt més enllà dels espais escolars?

Cal que cada grup-classe tingui un tutor? O podrien tots els mestres de l'escola ser tutors d'un petit grup d'alumnes, que el tinguessin com a referència i enllaç amb la resta de l'equip de mestres, i que aquest mestre conegués perfectament cada un dels alumnes i les seves famílies? Ha de canviar el tutor a cada curs o pot ser el mateix durant un període més llarg de temps? Pot l'alumne demanar raonadament un canvi de tutor?

Ha de ser l'horari fixe cada setmana? O podem adaptar-lo a les necessitats de cada moment? Cal que coincideixi l'horari lectiu amb l'horari de permanència al centre?

Han de ser les assignatures espais diferenciats o poden els especialistes col·laborar i coordinar-se per crear espais d'aprenentage multidisciplinars i transversals?



Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge