Crec que...

Crec que la infància i l'adolescència han de ser terreny d'un permanent alto el foc en les disputes dels adults. Cal fer tot el possible per evitar que la vida dels menors en pagui els plats trencats.

Crec que l'escola ha de ser un espai d'acollida, benestar i creixement per a tots els infants i adolescents. Això vol dir aprenentatge, un aprenentatge amb majúscules, no limitat a l’empleabilitat ni enfocat a la conformitat. Un aprenentatge que que obri la porta a tothom, sense exclusions, a una vida digna, autònoma i amb possibilitat de participar activament a la societat. En futur i en present.

Crec que l'escola no pot canviar la societat, però la lluita per transformar-la és part de la lluita per un món millor. Les forces reaccionàries de vegades es disfressen de maneres sorprenents i se serveixen d'agents inesperats, actuant també des de dins de la mateixa institució escolar. No siguem, sense voler, un d’aquests agents.

Crec que tothom té dret a treballar, però no tothom té dret a ser docent. La docència no pot ser un refugi; l'exigència que tan sovint es pregona ha de començar per la professionalitat i la capacitació docent.

Crec que els docents han de rebre, i seguir rebent durant tota la seva carrera professional, les eines necessàries per fer dignament aquesta feina. Eines en un sentit ampli: formació adient i rigorosa (ineludible), espais de reflexió i creixement, recursos, temps... La tasca educativa hauria de ser sempre una prioritat social.

Crec que l'escola és un bé comú i no un servei al client. L'escola no està al servei de ningú perquè està al servei de tothom.

Crec que els drets dels infants i els adolescents estan per sobre de qualsevol altre dret individual o col·lectiu. No és responsabilitat exclusiva ni principal de l'escola garantir-los, però sí que els ha de tenir com a precondició per a qualsevol actuació que emprengui.


* A la denominació escola incloc els instituts, nom en la meva opinió desafortunat per a una institució que podria dir-se, simplement, escola d'educació secundària.

Entrades populars d'aquest blog

Per una educació secundària diferent

Els 7 malentesos de "l'Escola Nova" (segons Philippe Meirieu)

Quina metodologia és la bona?