Proporcionar experiència, provocar reflexió

Fa temps vaig escoltar a una persona que afirmava que tot això de l’aprenentatge actiu era bàsicament una milonga, que només servia per educació infantil i poc més, perquè les coses estaven descobertes i que un alumne no podia construir per si mateix tot l’edifici del coneixement humà. Entenia aquesta persona que des de les lleis de la mecànica fins a la teoria política havia de ser desenvolupada per l’alumne de zero, reproduint amb els seus mitjans i l’ajuda dels ambients/contextos preparats pel mestre, tot el procés de raonament que havien fet els genis de tots els temps. Això era absurd i valia més explicar-li directament tot el que ja estava descobert! Segurament, a partir de certes concepcions d’educació lliure, donava per fet que la creença dels defensors de l’aprenentatge actiu era que envoltant l’alumne de “provocacions”, ell sol arribaria a descobrir-ho tot, mogut per la curiositat innata de l’ésser humà.

Aquesta, crec, és la confusió bàsica que ha desacreditat aquesta idea de l’aprenentatge a través de l’experiència, que ha afectat tant als seus defensors com als seus detractors. Un element d’aquesta confusió és la creença del fet que l’experiència és purament observació i manipulació de fenòmens i objectes físics: l’experiència manual com a exemple únic d’experiència (“blocs de fusta, aigua que corre i boles que roden”, que diu Finkel). De seguida que comença a complicar-se la cosa o passem a disciplines més socials, l’experiència deixa de semblar vàlida i es confon aprenentatge superior amb transmissió, oblidant que l’experiència és bàsicament intel·lectual.

L’experiència instructiva que provoca pensament perquè causa desequilibri pot ser una experiència molt elemental, o pot ser una experiència complexa, basada en idees que l’aprenent ja havia adquirit anteriorment i que són posades en contradicció no només amb fenòmens observables sinó amb fets explicats per altres (un llibre, una conferència...) o imaginats. Així, ensenyar amb la boca tancada no significa no parlar: tanquem la boca a la transmissió d’idees i a reflexionar en el lloc de l’aprenent, però podem fer que la cosa dita (si diem alguna cosa) no sigui la idea en si sinó l’element que provocarà la reflexió i permetrà la construcció de noves idees.

Em quedo amb l’expressió “ningú pot reflexionar per tu” i ho relaciono amb el que algun cop he dit “si pots fer-ho sense pensar, no estàs aprenent”.



Reflexions després de la lectura del llibre de Don Finkel, “Ensenyar amb la boca tancada”.


Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge