Horari escolar: Conciliació i equitat.



Heu jugat mai al Simcity? Va ser un joc (encara existeixen noves versions) molt popular als anys 90 en que havies de construir la teva pròpia ciutat. Doncs el que faré ara és dissenyar la meva pròpia escola. Animada per la Iniciativa per la reforma horària, començaré pels horaris, mirant d'ajudar a la conciliació sense sobrecarregar els infants d'hores lectives. Hi afegiré també alguns aspectes d'equitat: el menjador escolar i els materials i sortides escolars. No em digueu que és impossible, és la meva sim-escola, i si m'apureu, el meu sim-país.

La meva escola és oberta de 8 a 17:00, sota la responsabilitat de l'equip directiu de l'escola. Si cal obrir-la una mica abans, també es podria fer.
La primera hora i la última són optatives, una mena d'acollida per als infants i adolescents que necessiten entrar abans o sortir més tard a causa dels horaris dels seus pares.
L'horari escolar pròpiament dit seria de sis hores, des de primària fins a secundària, amb una pausa d'una hora per dinar. Es podrien fer 4 hores al matí i dues a la tarda, i dinar a les 13:00 o 3 hores al matí i 3 a la tarda i dinar a les 12:00. Altres combinacions també podrien ser acceptables i les decidiria cada escola en funció de les seves necessitats.
I què han de pagar les famílies? Res. L'escola és oberta de 8 a 17, les hores lectives són de 9 a 16, i tú pots entrar quan et sembli entre les 8 i les 9, i sortir quan et vagi bé entre les 16 i les 17. Escolarització i acollida gratis per a tothom.

Imaginem un dia escolar d'un infant que entra a les 8 i surt a les 17.

Arriba a les 8 a l'escola. Durant aquesta hora, si vol, pot esmorçar si no ha fet l'esmorçar complet a casa. Pot dur l'esmorçar de casa, o pot esmorçar el que ofereix la pròpia escola. Si no esmorça, o en el temps que li sobri, pot jugar a dins o a fora, llegir, parlar, relaxar-se, dibuixar...
A les 9 arriba la resta de companys i comencen "les classes", de les que parlaré en un altre moment.
Entre activitats pot haver-hi descansos, que planificarà l'equip docent i no a cop de timbre.
Quan arribi l'hora de dinar (a les 12 o a les 13) els alumnes podran dinar de carmanyola, o menjar el que es prepari al centre. Tots els alumnes dinaran a l'escola, per això crec que és important que puguin portar carmanyola si les famílies, pel que sigui, s'estimen més preparar els dinars elles mateixes, sense que això sigui impediment perquè l'escola atengui necessitats dietètiques especials sempre que calgui. No entenc quin problema hi ha en que es porti carmanyola quan ja hi ha moltes escoles concertades que ho permeten, i totes les escoles ho fan a les excursions - quan el tema del control sanitari del menjar, a dins de motxilles a ple sol, és molt més discutible.
L'hora de dinar serà també un espai educatiu i, per tant, no es pot delegar en una empresa externa sense supervisió no només de les famílies sino també de l'escola. Ha d'estar plenament integrat en el projecte educatiu del centre i no pot ser un moment de tensió pels infants com és ara molt sovint.
Les activitats de la tarda s'inicien un cop acabada l'hora de dinar. En el cas dels infants de P3 i P4, la tarda es dedicarà al descans (migdiada per qui ho necessiti), el joc lliure i les activitats relaxades. Les famílies que ho vulguin podrien anar a buscar els infants abans o després de dinar i no seria obligatori fer les activitats de tarda en aquests dos primers cursos d'infantil.
La resta d'alumnes acabarien les classes a les 16. De 16 a 17 els alumnes que no poguessin marxar encara cap a casa podrien quedar-se al centre. Hi hauria una estona dedicada al berenar (optatiu). Els alumnes podrien no berenar, berenar de carmanyola, o berenar allò que oferís l'escola. També podrien fer activitats lliures o dirigides de la seva elecció (jocs, tallers, música, art...)
A partir de les 17 hores, l'escola queda en mans de les associacions de famílies o a disposició d'entitats de lleure que volguessin organitzar extraescolars.

I qui paga esmorçar, dinar i berenar? Qui porti carmanyola no paga res (encara que hi hagi un servei de monitoratge). Qui no la porti, d'entrada tampoc pagaria res. L'escola enviaria cada any un informe dels serveis utilitzats a Hisenda i es tindria en compte en la declaració de la Renda. Aquells pares que pel seu nivell d'ingressos anticipesin que els tocarà pagar i volguessin avançar i fraccionar el pagament, podrien fer-ho a través de l'escola. Les famílies en situació vulnerable no pagarien, i no haurien de demanar beca ni apareixer en cap llistat de beques concedides a la porta de l'escola, no caldria compartir la informació sobre la situació econòmica familiar amb ningú fora d'Hisenda, ni anar presentant justificants de cap tipus. Cap nen sense esmorçar, dinar i berenar. Si no sopa, ja seria un mal menor. No em digueu que no es pot. És el meu sim-país i funciona així.

El material escolar? El mateix. L'escola el compra, tot és socialitzat. Si hi ha alguna cosa que no ho sigui (per exemple, una tauleta), també ho adquireix l'escola i es lliura als infants, fent signar el corresponent compromís de reposar-ho si es fa malbè a les famílies. Així ens evitem que hi hagi nens que mai tenen el material, i altres que el tenen d'una qualitat inferior a la necessària. Ningú paga per endavant el material. L'escola, amb el mateix sistema que amb el menjador, envia la informació a Hisenda. Cadascú pagarà segons les seves posibilitats reals. El mateix sistema es podria aplicar a les sortides escolars. No és un sistema de gratuïtat per a tothom, però em sembla que garanteix l'equitat.

Durant totes les vacances escolars s'hauria d'oferir (oferta obligatòria, ús optatiu) el mateix horari i els mateixos serveis de menjador, canviant les hores lectives per activitats de lleure (portades per professionals del lleure) que també s'haurien d'abonar en funció dels ingressos a través del mateix sistema. Això sense abandonar les opcions de colònies, campaments d'estiu, etc...

Segur que se m'ha escapat alguna cosa, però quan hi penso, m'agrada.

Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge