L'espai escolar: estètica, ergonomia i acústica


Northern Beaches Christian School - The Zone

Aquest estiu vaig assistir a un curs de formació del professorat. El curs es feia en un institut de secundària, en una aula ordinària. Ja us avanço que no era el de la foto que teniu aquí dalt. A l'aula on vaig fer el curs les cadires eren instruments de tortura, després d'una estona asseguda allà ja no sabia com posar-me. Tres hores després, el mal d'esquena era insuportable. Segons el lloc de l'aula on seies, en un determinat moment el sol començava a tocar-te als ulls. No importava si abaixaves les persianes, perquè les escletxes creaven uns rajos lluminosos que a les persones mínimament fotosensibles (o potser a tothom) ens provoca inevitablement maldecap. Vaig optar per seguir la classe amb els ulls tancats i canviar de lloc a les següents sessions. Els fluorescents proporcionaven una llum freda i desagradable. De l'estètica de l'aula no vull parlar. Però el pitjor de tot va ser, indubtablement, el soroll. L'acústica era infernal, hi havia reverberacions, se sentia el soroll de la gent pel passadís molt més que les nostres pròpies veus. I si a dins de la classe posàvem un vídeo, molestàvem les aules del voltant.
Tenint en compte que allà hi feien classe cada dia adolescents d'entre 12 i 18 anys em pregunto: quina mena d'infern podia ser allò?
(Per dir alguna cosa positiva: els professors van ser excel·lents i vaig aprendre moltes coses útils i interessants.)

Després d'aquesta breu introducció serà molt més fàcil entendre que per molts projectes innovadors, programacions, idees, voluntarisme i dedicació que fem entrar a l'aula, hi ha tres elements que sovint passen desapercebuts i que poden condicionar totalment l'èxit o fracàs d'un projecte. Un és l'estètica, de la que ja he parlat molt sovint, i que condiciona el nostre estat d'ànim, la nostra predisposició al treball i la nostra percepció del que ens ofereix l'escola. Un altre és l'ergonomia, un factor imprescindible per a poder assegurar el rendiment i l'eficiència de qualsevol tasca, però també la salut dels que la desenvolupen. I aquí s'inclouen també les condicions lumíniques. I, finalment, un element invisible i que massa sovint s'ignora completament: l'acústica. No fa gaire, una professora de secundària em deia que al seu institut tenen una aula insonoritzada i les altres sense cap tractament acústic, i que quan feia les classes a un lloc o a l'altre la diferència en l'estat d'ànim i predisposició al treball dels alumnes era notable.

L'escola Northern Beaches Christian School d'Austràlia (de la que ja he parlat aquí abans: "L'escola del segle XXI, una proposta"; "Algunes idees per un canvi educatiu") va remodelar els seus espais per adaptar-se a la nova manera de treballar. L'empresa que es va encarregar de l'acústica dels espais ha inclòs a la seva web un vídeo on l'Anne Knock, directora de desenvolupament de l'escola, en parla. (De les propostes de l'Anne Knock ja n'havia parlat a "A l'escola com a casa" i  a "Nous espais d'aprenentatge: què i com?").
Mireu el vídeo seguint aquest enllaç:


Northern Beaches Christian School - Refurbishment of state-of-the-art learning space

Està en anglés, però si no podeu seguir el discurs, val la pena veure les imatges. Us el recomano molt. Tot seguit resumeixo - no literalment - el que es comenta al vídeo.

Aprendre és diferent de quan nosaltres anàvem a l'escola. Abans hi havia 1 professor i 30 nens dins una aula. Ara, la nova manera d'ensenyar implica un canvi en l'espai físic, l'entorn, el mobiliari... A l'escola NBCS hi ha 100 estudiants i 6 professors en un sol espai, el que vol dir moltes persones i moltes veus.
Un tractament acústic és molt important per l'aprenentatge perquè hi ha alumnes treballant simultàniament en petits grups, individualment, en grups més grans... És molt important poder-se escoltar els uns als altres.
Quan la gent visita l'escola se sorprenen del fet que l'espai d'aprenentatge funcioni tan bé. Però la clau és l'últim element en el qual es pensa: els panells acústics. Això fa - juntament amb tota la resta d'elements - que els estudiants siguin feliços allà.



Entrades populars d'aquest blog

A la recerca de l’objectiu perdut

Aprendre o aprovar

Sobre l'aprenentatge